Frågor & Svar

Få svar på det du undrar över

Ibland uppstår det frågor och funderingar som kan göra allt otydligt. Vi har därför samlat en hel del frågor och svar så att ni kan känna er trygga som kunder hos oss på Digitalmäklarna.

Hittar ni fortfarande inte det ni söker efter?
Ta kontakt med er handläggare eller ring in till vår kundtjänst så hjälper vi självklart till!

Kontakta oss

Frågor och svar

Hemsida hos Digitalmäklarna – Hur fungerar det?

Hur loggar jag in på min hemsida?

Steg 1. 
Ni loggar enklast in genom att gå till er domän och lägger till /wp-admin i slutet av länken. Exempelvis:
www.hemsida.se/wp-admin

Steg 2.
Skriv in de inloggningsuppgifter som är skickade till er och klicka på ”Logga in”

Hur ändrar jag texter på min hemsida?

Steg 1. Logga in på hemsidan.

Steg 2. Klicka på ”Besök webbplats”  längst upp till vänster.

Steg 3. Gå till den sida ni vill ändra.

Steg 4. Klicka på “Edit with UX builder” längst upp under “Redigera sida”

Steg 5. Dubbelklicka på det fält du vill ändra/justera. Exempelvis en text.

Steg 6. Lägg till / ändra text här.

Steg 7. Spara ändringarna genom att klicka på OK sedan Apply och sen Update.
För att avbryta en ändring så klickar du på Discard.

Hur ändrar jag bilder på min hemsida?

Steg 1. Logga in på hemsidan.

Steg 2. Klicka på ”Besök webbplats”  längst upp till vänster.

Steg 3. Gå till den sida ni vill ändra.

Steg 4. Klicka på “Edit with UX builder” längst upp under “Redigera sida”

Steg 5. Dubbellklicka på den bild du vill ändra.

Steg 6. Klicka på “Change Media” i vänstra spalten.

Steg 7. Välj fil genom att ladda upp en ny eller genom att välja uppladdad fil i Mediabiblioteket.

Steg 8. Spara ändringarna genom att klicka på OK sedan Apply och sen Update.
För att avbryta en ändring så klickar du på Discard.

Hur ändrar jag hemsidans layout och design?

Alla våra hemsidor utvecklas efter noggrann planering och allt innehåll mobilanpassas. Därför är det viktigt att inte ta bort eller göra för stora ändringar då det kan påverka hemsidans prestation och sökoptimering. Om ni vill lägga till extra fält eller göra större ändringar på designen så är det bättre att ni kontaktar oss via via kundtjänst eller via er kontaktperson.

Kontakta oss
Jag har glömt hemsidans lösenord, hur kommer jag in?

Steg 1. 
Gå till inloggningsidan, det gör ni enklast in genom att gå till er domän och lägger till /wp-admin i slutet av länken.
Exempelvis: www.hemsida.se/wp-admin

Steg 2.
Under ”Logga in” finns en knapp ”Glömt ditt lösenord?” 
Klicka på den och ange din mail. Ett mail för återställning skickas ut inom några minuter.

Kan du inte återställa lösenordet eller har andra svårigheter så är du välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig!

Hur uppdaterar jag mina produkter i min webbutik?

Steg 1. 
Logga in på din hemsida, det gör du enklast in genom att gå till din domän och lägger till /wp-admin i slutet av länken.
Exempelvis: www.hemsida.se/wp-admin

Steg 2.
När du loggat in så kommer du direkt till hemsidans admin-panel.
På vänster sida finns olika alternativ varav två av dem är ”WooCommerce” och ”Produkter”. Klicka på ”Produkter”.

Steg 3. 
Klicka på namnet på den produkt du vill ändra.
Vill du skapa en helt ny produkt så klickar du på ”Lägg till ny”.

Steg 4. 
Längst upp kan du skriva och ändra produktens namn.

Steg 5. 
Under produktens namn finns ett stort text fält.
Här lägger du in information om din produkt.

Steg 6. 
Längre ner på sidan kan du ändra pris, lägga till artikelnummer samt lägga till storlek och vikt för din produkt.
Obs! Har din hemsida inte ett fungerande kassa/checkout-system så uppdaterar du priserna i din produktbeskrivning (Steg 5.)

Steg 7. 
Till höger på produktsidan kan du lägga till en ”Produktbild” och ett ”Produktgalleri”. Produktbilden är bilden som kunden ser först. Produktgalleriet kommer kunden åt när dem väl klickat in sig på produktsidan.

Steg 8. 
På höger sida över produktbilderna kan du lägga till produkten i en kategori. Kategorierna samlar alla produkter för att göra det enklare för era kunder att hitta rätt. Finns inte den kategori som du letar efter kan du enkelt skapa en ny.

Steg 9. 
När du är klar så klickar du på ”Publicera” eller ”Uppdatera”.
Produkten är nu färdig och publicerad på din hemsida.

Grafik & Design

Vad är Copywriting?

Copywriting innebär att vi skriver ihop hemsidans texter från grunden och ser till att dem följer en planerad struktur, detta är för att uppmana sökmotorer till att indexera innehållet. Sökmotorer så som Google prioriterar bra och relevant innehåll. Vi hjälper sökmotorerna att hitta hemsidans innehåll genom en stark och noggran copywriting med olika sökord.

Vad är anpassad webbdesign?

Vi på Digitalmäklarna anpassar design och innehåll utifrån kundens företag och målgrupp. Detta innebär att ni inte får en enkel ”mall” utan en riktig hemsida som skapar nya engagerade kunder.

 

Vad är UX-Design?

UX-Design står för ”User Experience Design” och tar hänsyn till hemsidans användarvänlighet. Vi på Digitalmäklarna skapar alltid våra hemsidor för att ge besökarna en bra och trygg upplevelse. Detta ökar konvertingen från vanlig besökare till betalande kund.

Kan jag få hjälp att designa en logotyp?

Ja absolut!

Vi skapar både enkla och avancerade illustrationer, logotyper och annan grafisk design åt våra kunder. 
Kontakta er kontaktperson eller ring in till vår kundtjänst så berättar vi mer!

Kontakta oss
Kan ni hjälpa oss med redigering av bilder och videoklipp?

Ja absolut!

Om ni behöver hjälp med småredigeringar så täcks oftast detta av Digtalmäklarnas Serviceavtal. Vi redigerar bilder och videoklipp för att få dem att passa in med hemsidans design.

För större arbeten och videoklipp kan extra kostnad tillkomma.
Kontakta er kontaktperson för mer information.

Kontakta oss

Marknadsföring

Vad är en Företagsbeskrivning?

En företagsbeskriven innehåller företagets tjänster, produkter och kontaktinformation. Som kund hos oss på Digitalmäklarnahjäper vi till att skapa en tilltalande företagsbeskrivning som uppmuntar sökmotorer och besökare klicka in sig på hemsidan.

Går det att koppla hemsidan med sociala medier?

Ja!

När vi utvecklar en hemsida så finns möjligheten till att göra innehållet anpassat till sociala medier.
Detta innebär att vi kan lägga till en ”Dela” och ”Gilla”-knapp som kopplas med exempelvis Facebook.

Hur fungerar Digitalmäklarnas konkurrensanalys?

Vi analyserar er hemsida och dess synlighet bland sökresultaten. Vi kollar sedan på era största konkurrenter och hur dem syns samt vad dem gör för att synas bättre. Därefter skapar vi ett dokument med olika förbättringsområden som behövs åtgärdas för att få er att synas så bra som det är möjligt.

Kan ni hjälpa till med Sociala medier?

Ja!

Vi skapar och lägger till innehåll på olika typer av sociala medier så att ni kan komma igång så snabbt som möjligt. Vi skapar konton, innehåll och lägger till viktiga inställningar på önskade sociala medier.

Vi hjälper ofta till med Facebook Business och Instagram-konton.
Hör av er till oss så berättar vi mer hur allt fungerar!

Kontakta oss
Går det att marknadsföra sig på Sociala medier?

Absolut!

Vi hjälper er att marknadsföra ert företag på önskade sociala medier. 
Beroende på om ni vill synas på Facebook, instagram eller Youtube så fungerar det lite olika. 

Maila in din förfrågan direkt till oss på kundtjanst@digitalmaklarna.se så ser vi vad som är bäst för just ert företag.

Support

Vad innebär Fri support?

Alla kunder hos oss får tillgång till 12 månaders kostnadsfri support för frågor och småjusteringar. Detta kan exempelvis vara att vara en ändring av typsnitt, ändra storlek på texter och bilder, rätta till felstavningar eller lägga till nytt innehåll som inte kräver ombyggnad av hemsidan.

Kontakta din kontaktperson eller maila in på ”Support@digitalmaklarna.se” om du behöver hjälp med något.

Har serviceavtalet någon bindningstid?

Nej, absolut inte!

Serviceavtalet tecknas 12 månader i taget och ni väljer självklart själva om ni vill ha fortsatt hjälp utav oss.

Vad kostar serviceavtalet?

Kostnaden för serviceavtalet baseras på storleken av er hemsida.
Ta kontakt med er kontaktperson så berättar dem mer.

Kontakta oss

Webbplats

Vad innebär att hemsidan är responsiv?

En responsiv hemsida innebär att allt innehåll såsom bilder, texter och videoklipp blir anpassade för både mobiler och surfplattor.
Alla hemsidor som vi skapar på Digitalmäklarna är responsiva och mobilanpassade.

Vad är en One-Page Landningsida?

Ibland behöver våra kunder inte en avancerad hemsida utan vill bara synas på internet. I dessa fall har vi möjlighet att skapa en enkel hemsida med en landningsida fylld med all nödvändig information för sida kunder och besökare.

Vad är en undersida?

En hemsida är uppbyggt med flera olika delar. Förstasidan kallas ofta ”Startsida” eller ”Landningsida” och är till för att fånga besökarnas intresse till att stanna kvar. En undersida är en egen sida med innehåll som ligger på samma hemsida och domän.

En undersida kan exempelvis vara ”Om oss”, ”Våra tjänster” eller ”Kontakta oss”.

Vad innebär obegränsat antal undersidor?

Om du som kund väljer ett av våra paket på Digitalmäklarna som erbjuder obegränsat antal undersidor, så innebär det att ni får ha exakt hur många undersidor som ni önskar och behöver.

Vad är Pop-up och Konverteringsknappar?

Pop-up och konverteringsknappar är innehåll hemsidan som uppmuntrar besökaren att spendera mer tid på sidan samt få dem att göra ett aktivt val.

Syftet med dessa funktioner är att vägleda besökarna till att kontakta, beställa eller boka en tjänst.

Vad innebär det att sidan är kopplat till recensioner?

Det innebär att hemsidan kopplas till en tredjepart för att få tillgång till olika recensioner av er verksamhet.

Exempel på recensioner kan exempelvis vara ”Google Företag”

Vad innebär Kontaktinfo?

Kontaktinformation kan exempelvis vara en e-post, telefonnummer, sociala medier och er företagsadress. Det är otroligt viktigt att korrekt kontaktinformation visas på er hemsida så att era besökare kan kontakta er.

Vi kontrollerar och gör informationen synlig för alla besökare och kunder.

Kan min hemsida ha flera språk?

Absolut! Vi har möjlighet att översätta hemsidan till flera olika språk.
Detta innebär att era besökare kan välja fritt vilket språk som dem föredrar.

 

Kan jag ha unika formulär på min hemsida?

Absolut! Det finns möjlighet att lägga till anpassade formulär för kontakt, beställningar och offertförfrågningar.

Vad innebär E-handel?

En e-handelsbutik är en butik som erbjuder sina tjänster och produkter på internet.
Du som kund kan enkelt sälja era produkter samt ta emot betalningar allt via er webbutik. 

VI hjälper er med uppsättning och flöde, så att allt fungerar helt som det ska.

Vad är uppdatering av SEO-data?

I grunden byggs varje hemsida upp med olika dataspråk.
Olika koder som påverkar olika delar för att se till att design och funktioner fungerar som dem ska.

När vi gör en uppdatering av SEO-data så innebär det att vi går igenom delar av denna kod för att få hemsidan att synas bättre bland sökresultaten.

Vad är en Sitemap?

En Sitemap är en karta över hemsidan som kopplas ihop med sökmotorerna (exempelvis Google) när vi utför en sökordsoptimering. Kartan hjälper sökmotorerna att indexera alla sidor och innehåll för att göra det enklare för besökarna att hitta det dem letar efter.